Aktualności

Próby oszustwa starszych ludzi na montaż anteny

Jarosław Gudzowski

Do Rady Dzielnicy Brzeźno wpłynął list Pani Agaty Ignaszewskiej w sprawie próby oszukania starszej osoby.

Treść tego listu w całości zamieszczamy poniżej:

Szanowni Państwo,

w ostatnim miesiącu w mojej najbliższej rodzinie miała miejsce nieprzyjemna sprawa. Dotyczyła ona starszej osoby, która została naciągnięta na „usługę” tzw „bezpłatnej telewizji dla osób starszych oferowanej przez Prezydenta Miasta Gdańska dla osób > 65 roku życia”. Było to zwykłe założenie dekodera DVBT za cenę kilkukrotnie przekraczającą jej wartość.
Bliska mi osoba podpisała umowę z właścicielem firmy MULTI-TV (wcześniej zarejestrowanej jako CYFROWY DOM) na kwotę 300 zł plus montaż 150 zł, co więcej, szef firmy wyłudził dodatkowo 100 zł jako zadatek. Sprawca znany jest dobrze w urzędach ochrony konsumentów, w ubiegłym roku sprawa opisywana była też na portalu trojmiasto.pl. Wówczas firma zarejestrowana była jako Cyfrowy Dom.

https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Naciagaja-starszych-ludzi-na-montaz-anteny-n101840.html

Na nieszczęście proceder kierowany jest do starszych, często samotnych osób, które w natarczywy sposób naciągane są na wydanie ostatnich pieniędzy.
Z opinii na różnych portalach wynika, że najczęściej nagabywani są mieszkańcy dużych dzielnic (wcześniej Gdyni, obecnie również Gdańska). Opisana przeze mnie sytuacja zdarzyła się na Przymorzu Wielkim.

Zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w nagłośnieniu sprawy i dotarciu z informacją do mieszkańców, czy poprzez informacje na stronach internetowych, czy przekazywane przez spółdzielnie mieszkaniowe itd.
Umowa jest zwykłym oszustwem.
W naszej sprawie udało się po poinformowaniu Miejskiego Rzecznika Konsumentów oraz UOKiK odzyskać pieniądze. Natomiast wiele osób nie wie, że można umowę odwołać w ciągu 14 dni. Akcja informacyjna mogłaby pomóc zatem wielu osobom starszym.

Informacja zamieszczona przeze mnie na portalu trojmiasto.pl w komentarzu do artykułu z opisem jak można dochodzić swoich praw brzmiała następująco:

UMOWA JEST DO ROZWIĄZANIA! Zgodnie z prawem jest na to 14 dni.
Polecam wszystkim osobom:
1. udanie się na policję i zgłoszenie tego faktu (niestety, nie zawsze chcą przyjąć zgłoszenie)
2. udanie się do UOKIK
Podwale Przedmiejskie 30, Gdańsk
58 346-29-32
3. udanie się do Miejskiego Rzecznika Konsumentów
ul. Wały Jagiellońskie 1, Gdańsk
tel.: (058) 323 70 11
umg@gdansk.gda.pl
Rzecznicy Konsumentów poinformują dokładnie o o pismach, które należy wystosować do właściciela rzeczonej firmy. Proszę pamiętać o terminie 14 dni i wysłaniu pisma w sposób, który potwierdzi dostarczenie ich do firmy.
Zgodnie z prawem osoba, która rozwiązuje umowę może domagać się zwrotu CAŁEJ KWOTY.
Polecam nie zgadzać się na proponowane przez właściciela „Ugody”.

Być może warto na wszelkie możliwe sposoby postarać się rozszerzyć akcję informacyjną, z myślą o naszych mieszkańcach.
Ze swej strony postaram się jeszcze poinformować lokalne media, aby choć w ten sposób ostrzec starszych ludzi.

Z wyrazami szacunku,
Agata Ignaszewska”